Wednesday, November 19, 2008

ROTI CANAI

Roti canai 'home-made' paling sedap dari segi rasa tradisionalnya adalah hasil tangan ibu saya Hajjah Kamariah. Sejak kecil, roti canai mak adalah antara menu kegemaran keluarga kami. Biasanya roti canai mak diisi bawang, cili merah dan telur... dan adakalanya di campur juga isi ikan rebus. Wah... tak terkata rasanya. Jika menu ini dijadikan hidangan bulan puasa, saya hanya berbuka dan bersahur dengan menu ini tanpa menjamah nasi pun.

Resipi di bawah saya gabungkan antara resipi mak saya dan resipi seorang chef di Berjaya Redang Resort yang saya petik dari majalah Saji. Walaupun hasil tangan saya tak sesedap hasil tangan mak, sekurang-kurangnya terubat juga rindu nak makan roti canai 'home-made'.

Bahan-bahan:

500 g tepung gandum
1 biji telur
1 sudu besar marjerin
2 sudu besar susu manis
200 ml air ( 1 cawan )
1/2 sudu teh garam


Cara membuatnya:

1. Tepung diisi dalam besen besar. Lubangkan bahagian tengahnya seperti kawah gunung berapi. Tujuannya untuk memudahkan bancuhan.

2. Pecahkan telur, masukkan garam dan susu pekat. Kacau dengan jari. Masukkan marjerin dan tuangkan air sedikit demi sedikit sambil diuli.

3. Sambil doh diuli, tuang lagi sedikit air. Uli sehingga doh lembut. Lenyek doh dengan tapak tangan agar ia sebati.

4. Uli doh hingga ia tidak melekat pada besen. Kalau doh lembik, taburkan sedikit tepung. Uli lagi. Pendek kata, uli doh sehingga ia tidak melekat.

5. Setelah itu, biarkan doh selama dua jam. Boleh ditutup dengan kain lembap, tapi jangan lekatkan kain dengan doh. Letakkanya dalam suhu bilik. Jangan masukkan dalam peti sejuk!

6. Setelah dua jam, kita lenyekkan sedikit doh tadi.

7. Tarik sedikit doh dan bentukkan bulat dengan teknik mengeluarkannya melalui hujung genggaman jari (antara ibu jari dan jari telunjuk)
- biasanya saya dapat 8 biji doh kecil untuk setiap 500 g tepung-

8. Setelah siap semuanya, sapukan tapak tangan sanda dengan marjerin.

9. Golekkan doh kecil tadi di atas tapak tangan dan susun semula. Tutup dengan kain lembap lagi sekali dan biarkan selama dua jam lagi.

10. Kemudian barulah boleh dicanai.

Bagi mereka yang tak pandai menebar seperti saya, saya gunakan belakang dulang. Caranya lenyekkan doh kecil sehingga agak nipis. Tebarkan dua kali. Saya tak namakan 'tebar' sangat... lebih kepada 'kebas' kot.

Seterusnya doh dinipiskan dengan menarik hujung doh di sekeliling dulang. Kemudian untuk filling, terpulanglah kepada selera.

Untuk roti canai kosong, renjiskan sedikit minyak atas doh nipis, lipatkan memanjang seperti lipat serban... dan simpulkan. Sebelum dilenyek untuk digoreng, seeloknya rehatkan simpulan tadi 5-10 minit.

Jangan lupa, sepanjang proses di atas, dulang dan tangan mesti dipenuhi minyak. Kalau tak, roti canai kita akan merenyuk semula dan tak elastik.

Selamat mencuba! (esp for Siti... heheheh)

No comments: